شیار زنی از پشت برای جوشکاری یا Back Gouge

شیار زنی از پشت برای جوشکاری یا Back Gouge

بهنام صادقیان

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

شیار زنی از پشت برای جوشکاری یا Back Gouge

برخی از اتصالات برای جوشکاری بنا به چندین دلیل از پشت شیار زنی یا Back Gouge بَک گُوج میشوند.

یکی از علل اصلی این کار آماده سازی اتصال برای نفوذ کامل جوشکاری است. با برداشتن فلز از سمت ریشه اتصال، یک شیار یا پخ ایجاد میشود، که امکان نفوذ و دسترسی بهتر فلز جوش را فراهم میکند. شیارزنی از پشت هم چنین به تضمین کیفیت و ظاهر مناسب اتصال جوش با برداشتن آلودگی ها، زنگار و ناخالصی از اتصال ریشه کمک میکند. این عمل به نفوذ بهتر منتج شده و احتمال وقوع نواقصی هم چون عدم نفوذ کامل و عدم ذوبجوش کامل را کاهش میدهد.

علاوه براین ها شیار زنی از پشت میتواند خصوصیات مکانیکی و استحکامی اتصال جوش خورده را تقویت کند. با ایجاد یک شیار و یا یک پخ، میتواند حجم جوش بزرگی را فراهم کند، امکان رسوب فلز جوش بیشتری را بدهد.این منتج به اتصال قویتری با ظرفیت تحمل بار بهبود یافته ومقاومت نسبت به خستگی میشود. شیارزنی از پشت به ویژه برای موادی که نسبت به جوش چالش پذیرترند، مناسب است مانند فولادهای ضخیم یا استحکام بالا، چرا که به کنترل توزیع حرارتی کمک کرده و مشکلات بالقوه همراه با مقاطع ضخیم جوشکاری را برمیدارد.

هدف از شیارزنی ازپشت در جوشکاری

شیارزنی یا Back gouging یک شیوه به کار گرفته شده در جوشکاری برای آماده سازی انواع معینی از اتصال پیش از جوشکاری است. این شیوه فلز را از سمت ریشه اتصال بر میدارد تا یک شیار یا یک پخ ایجاد کند. این ها دلایلی است برای انجام شیارزنی از پشت یا Back gouging.

1. آماده سازی اتصال جوش خورده: شیار زنی از پشت برای آماده سازی اتصالات جوش خورده در جایی استفاده میشود که یک جوشکاری نفوذ کامل لازم است. با برداشتن فلز از سمت ریشه، یک شیار یا پخ ایجاد میشود، که امکان نفوذ و دسترسی بهتر فلز جوش را فراهم میکند.

2.ظاهر و کیفیت جوش: شیارزنی از پشت به کیفیت و ظاهر عالی اتصال جوش خورده کمک میکند. با برداشتن آلودگی و زنگار و ناخالصی ها از ریشه اتصال، این شیوه به دستیابی به سطح به خوبی آماده شده و پاک برای جوشکاری کمک میکند. این نفوذ بهتر را تامین کرده و احتمال رخداد نواقصی همانند LOF, LOP را کاهش میدهد.

3.خصوصیات استحکامی و مکانیکی جوش: شیارزنی از جوشکاری خصوصیات استحکامی و مکانیکی اتصال جوش خورده را افزایش میدهد. با ایجاد یک شیار یا یک پخ، این شیوه حجم جوش بزرگی را فراهم میکند، که امکان رسوب جوش بیشتر را میدهد. این منتج به اتصال قویتری با ظرفیت تحمل بار بهبود یافته و مقاومت به خستگی میشود.

4.جوش پذیری مواد خاص: شیارزنی از پشت به ویژه برای موادی که برای جوشکاری چالش پذیرند، همانند فولاد های استحکام بالا و یا ضخیم سودمند است. این مواد اغلب نیازمند پیشگرم و کنترل گرمای ورودی در طول جوشکاری هستند.شیارزنی از پشت به توزیع گرمایی و رفع مشکلات مرتبط با مقاطع ضخیم جوشکاری کمک میکند.

5.دسترسی پذیری اتصال جوشی: در برخی موارد، ممکن است سمت پشت اتصال به لحاظ دسترسی در حین جوشکاری به خاطر محدودیت های فضایی یا رویت پذیری دشوار باشند. شیارزنی از پشت به رویت پذیری بهتر و دسترسی آسانتر به اتصال ریشه کمک کرده و فرایند جوشکاری را تسهیل و ذوبجوش مناسب را تضمین میکند.

آیا شیارزنی از پشتBack Guouge و جوشکاری پشت بندBack Weldingیکی هستند ؟

خیر شیارزنی از پشت و جوشکاری پشت بند دو تکنیک متفاوت در جوشکاری هستند.شیارزنی از پشت شامل برداشتن ماده از سمت ریشه یک اتصال برای ایجاد یک شیار یا یک پخ پیش از جوشکاری است. این کار معمولا با سنگ زنی، ماشینکاری یا استفاده از ابزارهای خاص برای برداشتن ماده اضافی انجام میگیرد. شیارزنی از پشت معمولا برای آماده سازی ا تصال برای جوشکاری نفوذ کامل، بهبود کیفیت جوش و تقویت استحکام و ظاهر اتصال جوش به کار میرود.

از سوی دیگر، جوشکاری پشتبند Back Welding اشاره به شیوه خاص جوشکاری در جایی دارد که جوشکاری در سمت مخالف اتصال انجام میگیرد، که به عنوان سمت پشتی شناخته میشود.در جوشکاری پشت بند، جوشکار جوش را از سمت پشتی میزند، با فلز پرکننده و قوس جوش مستقیما به سمت اتصال.

این شیوه نیازمند مهارت و هماهنگی برای تضمین نفوذ و ذوبجوش کامل به اتصال است.جوشکاری پشت بند معمولا در کاربردهایی مانند جوشکاری خط لوله به کار میرود، جایی که دسترسی به داخل لوله محدود است،یا در موقعیت هایی که ظاهر عالی برای سمت رویت پذیر جوشکاری مطلوب است.

نظرات کاربران